In memoriam: Menze van den Broek

18 september 2020 17:30

Menze van den Broek is niet meer en dat raakt veel mensen bij de vv Terborg in de ziel. Erelid Menze overleed op donderdag 17 september op 80-jarige leeftijd.

Menze_van_den_Broek-1.jpg

IN MEMORIAM:

MENZE VAN DEN BOEK (80)

'Darf ich ein Rausschmeißer mit Ham und Kaaze?'

De hele kleintjes kennen hem misschien niet meer, maar heel veel leden van de vv Terborg kunnen  Menze van den Broek zo uittekenen. De ouderen onder ons weten dat hij in 1966 vanuit Soest naar Terborg toog. De man met de Utrechtse tongval werd in de 1967 lid van de geel-zwarten en werd doelman op De Paasberg. Daar lag zijn passie. Later vertelde Menze regelmatig dat hij vroeger in Soest de keeperstrainer was geweest van de vermaarde Piet Schrijvers.

Menze had snel zijn stekje gevonden in Terborg en is er ook nooit meer weggegaan. Ook zijn kinderen Angelo, Mike en Wendy zijn altijd in de Achterhoek gebleven.

Menze was een echte Terborgenaar en had een grote liefde voor de voetbalclub. Hoeveel duizenden uren zou hij daar niet hebben doorgebracht? Hij deed er van alles. Hij was scheidsrechter, bestuurslid, (keepers)trainer, terreinknecht, de grote opzichter tijdens het pupillenkamp, 'baas van de barbecue' tijdens het internationaal jeugdtoernooi, noem het maar op.

Hij kon ook nölen als de beste, al kwam hij niet uit de Achterhoek. Maar Menze had tevens een hart van goud. Hij stond voor iedereen klaar en de jeugd liep met hem weg. Dat was vijftig jaar geleden al zo en dat is nooit meer veranderd. Zelden hoefde hij zijn stem te verheffen als hij iemand even op de plaats moest zetten. De man had een natuurlijk gezag en er was geen jeugdlid dat hem niet mocht. En bijna allemaal hebben ze wel een pepermuntje van hem gehad.

En wat voor activiteit er ook was op de voetbalclub, Menze was erbij. Als we op pupillenkamp naar Vilsteren gingen en later met de A-jeugd naar het Duitse Ratzeburg, nooit sloeg Menze over. Naar dat internationale toernooi aan de voormalige Oost-Duitse grens keek Menze steevast uit. Hij had er zijn vrienden, zoals Manni, en haalde daar ook jaarlijks zijn kennis van de Duitse taal op. 'Darf ich ein Rausschmeißer mit Ham und Kaaze?', blijft een klassieker.  Sicher wissen!

Ook tijdens het jaarlijkse pupillenkamp - de opvolger van het kamp in Vilsteren - op sportpark De Paasberg was Menze altijd van de partij. Hij was daar voor veel kinderen een soort opa. Begon er eentje te huilen, dan had Menze 'm zo weer aan het lachen gemaakt. En 's nachts bewaakte Menze de kantine en de kleedkamers. Onbedaarlijk veel en hard is daar gelachen, de afgelopen drie decennia.

In 2016 werd Menze benoemd tot lid in de Orde van Oranje Nassau voor al zijn werkzaamheden bij de voetbalclub. Ook werd hij door vv Terborg benoemd tot erelid.

De laatste jaren nam de gezondheid van Menze af. Het overlijden van zijn vriendin Toos bezorgde hem veel verdriet. Toen vijf jaar geleden ook zijn buurman Charles Valk overleed, gaf hem dat nog eens een extra tik. Gelukkig kon Menze het 100-jarige jubileum van vv Terborg nog meemaken op zaterdag 29 februari van dit jaar. Net voordat het coronavirus wild om zich heen sloeg kon het eeuwfeest nog worden gevierd. En gelukkig maakte Menze daar nog deel van uit.

Menze, rust zacht! Je naam zal altijd met respect worden uitgesproken op sportpark De Paasberg. We zullen je niet vergeten.

Notitie:

Komend weekend zal er op sportpark de Paasberg worden stilgestaan bij het overlijden van Menze. Zo zullen we onder andere met rouwbanden spelen bij de oudere jeugd en senioren, een minuut stilte in acht nemen bij de wedstrijden vanaf de JO11 en er is ruimte om een gedachte of een persoonlijke tekst voor Menze achter te laten in een condoleance register

Namens het bestuur van v.v. Terborg

Tekst met dank aan Raymond Willemsen

Menze_van_den_Broek-3.jpg