Koude herstart

7064KA
SILVOLDE
tel. 0315-325512

Deze ochtend mochten we in de kou aantreden op Sportpark De Munsterman. Voor veel spelers gold eigenlijk dat ons seizoen vandaag pas zou beginnen. Vol ongeloof zagen we namelijk aan het begin van het seizoen bij de indeling voor de beker dat we ingedeeld waren in de tweede klasse, nota bene bij onze leeftijdsgenoten van de JO13-1. Met bij vlagen goed voetbal, maar met tegenstanders die vaak een paar maten te groot waren, was het vooral een kwestie van overleven. Het bleek soms een lastige taak voor ons als leiders om de sfeer positief te houden bij teleurstellende uitslagen.

Tot onze verbazing werden we met slechts één nipt gewonnen wedstrijd wederom ingedeeld in de tweede klasse in de competitie. Vaak konden onze heren en dame het een helft goed volhouden om met discipline en veel druk te voetballen. Regelmatig bleek echter dat we dit niet in de tweede helft konden volhouden en kregen de fouten bij velen en frustratie bij sommigen de overhand. Na een paar wedstrijden zag de KNVB ook in dat we mogelijk iets te hoog ingeschaald waren en kregen we de mogelijkheid om een klein stukje af te dalen naar de derde klasse.

En zo konden we thuis gelijk aantreden tegen de huidige koploper. De leiders hadden al wel gemeld dat bovenaan staan enigszins geflatteerd was door enkel wedstrijden tegen iets mindere tegenstanders. Desalniettemin zagen we voorafgaand aan de wedstrijd al iets in de ogen van onze spelers, ze hadden er zin in! Ruim op tijd zaten ze allemaal dik ingepakt in de kleedkamer. Echter de energie in de lijven, het plezier op de gezichten en het volume in de stemmen nodigde niet uit tot beweging. Hoe konden ze ook, want de spelers waren er allemaal, maar de tenues lagen nog bij Siem thuis.

Iets later dus dan gepland, maar nog steeds ruim op tijd begonnen we aan onze voorbereiding. Zelden heb ik in de voorbereiding zo veel ballen zacht, over of naast zien gaan. Het bleek een voorbode van onze eerste helft. De eerste kans was voor VIOS uit Beltrum, maar zij zagen hun inzet naast het doel belanden. Niet lang daarna, in de vierde minuut, nam Floortje een vrije trap. Haar bal op Sven belandde heerlijk in zijn voeten waarna hij prachtig afrondde.

Luite was de gehele week ziek geweest en had het zwaar in de verdediging tegen de nummers 4 en 5 VIOS. Eerder dan normaal werd Luite gewisseld en mocht Yehea het gaan proberen. Onze verdediging had het zwaar en te vaak moest het middenveld ver terugzakken om ook verdedigend werk op te knappen. Onze voorhoede kreeg een aantal goede kansen door onder andere een mooie vrije trap van Ryan en niet veel later een mooie steekpass van Natnael. Beide kansen werden door de sterke verdedigers van VIOS om zeep geholpen. Zelfs de kansen voor open doel gingen er niet in, het resulteerde nog in een schunnige opmerking vanaf de bank met een suggestie hoe onze speler de bal er eventueel ook nog in had kunnen werken.

Wij waren zo begaan met het lot van VIOS dat we zelf voor het doel langs een perfecte voorzet gaven op een vrijstaande speler in een geel shirt. Hidde kon met een fantastische redding de gelijkmaker voorkomen.

In de rust kreeg het team te horen dat ze de slechtste wedstrijd van het seizoen speelden en hoe ze dit in de tweede helft konden verbeteren: compacter spelen, aansluiten, zorgen dat we weer een middenveld hebben en eerder afspelen.

Kort na rust leek het er even op dat we naar een andere sport zaten te kijken. Hidde maakte een pittige overtreding op een speler van VIOS. Daarop raakte Hidde in een worstelwedstrijd met zijn tegenstander waarbij ze allebei in korte tijd lieten zien uiterst lenig te zijn. Niet lang daarna werd er nagetrapt op Onne toen de bal al lang en breed verdwenen was. Even leek het of de wedstrijd zich zou gaan ontwikkelen tot een grimmige strijd. De beste reactie is dan toch altijd om met de bal te reageren. Met een fantastische actie kwam Stan aan de andere kant van het veld voorbij zijn directe tegenstander en gaf voor op Liam, met een mooi schot zette hij ons op een comfortabelere 2-0.

Kort daarna werkte Stan aan de linkerkant hard om meerdere tegenstanders voorbij te komen. Na diverse pogingen tot een voorzet belandde de bal uiteindelijk voor de voeten van Liam, hij rondde mooi af en zorgde voor een welverdiende 3-0 eindstand.

Met een goed humeur bij allen volgde een korte nabespreking. De overwinning smaakte naar meer, want de helft van de spelers wilde nog wel even invallen bij de wedstrijd van de JO15-2. Woensdag mogen we alweer aantreden in en tegen Eibergen JO13-2, we hebben er zin in!