De Falcao’s worden donderdag 14 september 50 jaar!

13 september 2017 19:45

Een ‘dubbele Abraham’ voor de gebroeders Raymond en Marcel Valk. 100 jaar oud is de tweeling geworden. Ze konden amper lopen of zetten hun eerste schreden al op het voetbalveld op sportpark De Paasberg. Van vader Joop en hun oudere broers Herman en Charles werden ze al op jonge leeftijd met het voettbalvirus besmet. Als jochies speelden we op zondagochtenden op het toenmalige basketbalveldje op de ijsbaan pittige wedstrijd. Het gebeurde meer dan eens dat de tweeling Valk, als ze niet in hetzelfde team zaten, elkaar in de haren vloog. Maar het kwam altijd weer goed!

Al snel bleek dat Raymond en Marcel begenadigde voetballers waren. Eigenlijk te goed voor vv Terborg, maar ze zijn – op een klein uitstapje na in Ulft  bij respectievelijk SDOUC en de ‘Boys’ – eigenlijk nooit weggeweest.

In de A-junioren wonnen ze vaak wedstrijden met dubbele cijfers en dat is – achteraf – niet goed voor hun ontwikkeling geweest. Het ging te makkelijk, zowel voetbaltechnisch als op het mentale vlak. De top van het amateurvoetbal hadden ze beiden kunnen halen, maar het is er niet van gekomen.

Daarvoor in de plaats jarenlang voetballen in het eerste elftal van Terborg. Vaak was het genieten van de technische hoogstandjes van de Falcao’s, maar hoger voetballen dan de vierde klasse zat er nooit in. Ook was het soms ‘genieten’ van de uitspattingen van de broers richting arbitrage. Echt goed tegen hun verlies konden de twee niet!

In de zaal werd wel een hoger niveau bereikt met Flash, en later, Terborg. Topwedstrijden werden er gespeeld voor volle zalen. En bij de Derde Helft lieten de gebroeders zich ook nooit onbetuigd. De twee waren en zijn altijd zeer prettig gezelschap bij elk feestje.

Na hun periode in de hoofdmacht van vv Terborg daalde de tweeling af. Marcel kwam nog een keer sterk terug, in het seizoen 2003/2004. Op 37-jarige leeftijd maakte hij centraal op het middenveld zijn rentree in Terborg 1 en kende een geweldige periode. Was hij altijd zo fit geweest, dan was Terborg niet zijn eindstation geworden.

Tegenwoordig staat Raymond op zondagochtend langs de lijn bij Terborg 4 en trekt Marcel nog steeds de voetbalschoenen. Al wil het lichaam niet altijd meer dat wat de geest hem ingeeft, nog steeds kun je zien dat hier een ‘echte voetballer’ aan het werk is. Met duizenden uren straatvoetbal en voetballen op buurtveldjes in de benen. Net als zijn broer Raymond.

Geschreven door de welbekende RW