Verhit duel in Gaanderen

Groep 3 15

31 augustus 2019 13:00

Onbekend

Het is zaterdagochtend en ik word eerder wakker dan de afgelopen weken. Met een vreemd plezant gevoel ga ik ontbijten en de boodschappen doen. Zou het de zon aan een prachtig blauwe lucht zijn? Ik kan een glimlach niet onderdrukken maar weet nog niet exact waarom. Pas zodra ik met de grote kledingtas achter op de fiets bij het voetbalveld aankom weet ik de oorzaak: het voetbalseizoen is weer begonnen! Met een heerlijk kopje koffie in de hand zie ik de spelers van de JO15-2 binnen druppelen om een ander team aan te moedigen. En als we de ballen, petjes en bidons weer gepakt hebben kunnen we vertrekken naar Gaanderen om daar tegen de plaatselijke JO15-2 het eerste bekerduel uit te vechten. De grensrechter van deze dag (André Baltes) fietst met de spelers mee en merkt direct dat ze er zin in hebben. Hij komt dan ook met een natte rug aan bij VVG '25. De trainer fietst achter de groep aan, want hij heeft eerst 's morgens al een 8-tegen-8 potje gecoacht. En daar sta je dan met de hele bagage. Gelukkig biedt Carlo aan om de auto te halen en alle hulpmiddelen naar Gaanderen te brengen. En als de jongens zijn omgekleed wordt er direct enthousiast aan de warming-up begonnen. Langzaam komt het publiek ook binnen en zoekt een koel plekje in de schaduw. Iets dat de spelers niet is gegund. Zij spelen op het hete kunstgrasveld.

De scheidsechter fluit voor de aftrap op het hoofdveld en dan trekt onze  ploeg onmiddellijk het initiatief naar zich toe. Ze zetten veel druk op het doel van de tegenstander. Helaas weten we de bal niet in het net de krijgen. En dan begint de oude voetbalwet na 10 minuten op te doemen als VVG een uitval heeft. Het zal toch niet zo zijn dat als je zelf verzuimt te scoren de tegenstander het wel doet. Maar de verdediging is keurig bij de les en weet dat gevaar af te wenden. En om het noodlot niet verder te tarten scroot Per dan ook in de 13e minuut het eerste doelpunt van het seizoen. In het appverkeer is er nog verwarring over de kleding van Per door de typefoutje. En na de ingelaste drinkpauze gaat het spel gewoon verder waar we gebleven zijn. Tim schiet de hoekschop voor waarna Volkan deze keurig kan inschieten en we staan dan met 2-0 voor. Net voor rust wordt de voorsprong nog vergroot naar 3-0 door een onfortuinlijke bal van een verdediger die in eigen doel belandt. Iedereen maakt fouten, het herstel daarna is het belangrijkste.

Na de afkoeling in de kleedkamer moeten de spelers weer even de draad oppakken. Bij een uitval van VVG wordt de bal onderschept en terug geschoten naar onze keeper die dan tegen de knie aanschiet van de inkomende aanvaller. Met een mooie stuit en de schrik in de benen zien we de bal net nog over de lat heengaan. In het commentaar na de wedstrijd zei onze goalie dat hij dit keurig had gezien (lucky Sammy). We gaan vol vertrouwen door en spelen beter dan in de eerste helft. Er is meer rust op het veld en er wordt beter op positie gespeeld waardoor we nog meer dan in de eerste helft het heft in handen nemen. Julian weet na heel mooi veldspel in 3 minuten met 2 doelpunten de score op 5-0 te zetten. Daarna besluit Tim dat hij ook wel een paar ballen wil trappen en hij neemt de 6-0 en de 7-0 voor zijn rekening. En omdat in de rust werd gesproken over 8-0 prikt Niels er nog een rare bal in. De keeper van VVG heeft in de wedstrijd het team op de been weten te houden, maar kan de bal niet klem krijgen waardoor de eindstand op 8-0 komt te staan.

De handjes worden geschud en de normaal gesproken lekker warme douche is een welkome afkoeling voor iedereen. Het publiek dat een zweetspoor achterlaat gaat ook op zoek naar verkoeling. De speler gaan weer fris naar huis. De laatste spelers ruimen de kleedkamer nog even op zoals dat hoort als je ergens te gast bent. En als ik dan de ranja-kan terug breng naar de kantine denk ik dat dit toch een heerlijke invulling is van de zaterdagmiddagje. Toch vraag ik me dan af waarom er enkele teams zijn waarbij er geen leiding te krijgen is. Het is zo mooi om met een groep enthousiaste spelers op tournee te gaan langs diverse velden en hun te zien genieten. Dus mocht u dit lezen en zelf ook een team willen ondersteunen als trainer / leider / grensrechter / … neem dan even contact op met de jeugd-coördinatoren. Zij zien u graag komen en de teams ook. Aanstaande zaterdag is dit team te bewonderen op De Munsterman in het volgende bekerduel.