Een sterke start in de Hoofdklasse

SJO UNO'21 JO13-1JM

ST: Terborg/Silvolde JO13-1

Hoofdklasse (3e fase) 5

4 februari 2023 10:45

W.A.C.J. van Hoof

Sportpark De Wildbaan
Haarloseweg 13
7271BV
BORCULO
tel. 0545-271715

Voor de JO13-1 stond vandaag de eerste wedstrijd in de hoofdklasse op het programma. Na het bereiken van de kwartfinale na penalty’s tegen AVW’66 is de stemming binnen de groep natuurlijk nog steeds opperbest. De opkomst op de trainingen was afgelopen week zoals altijd erg goed (zelf met het verschrikkelijke weer van woensdag) en met de teamgeest zit het ook wel goed. Naast het goed voetballen hebben een aantal spelers woensdagavond laten zien ook kampioen te kunnen worden met buikschuiven.

De KNVB spaarde ons absoluut niet met de planning en geeft ons meteen een mooie uitdaging. Een uitwedstrijd tegen UNO’21 JO13-1. Een tegenstander die in de tweede fase al uitkwam in de Hoofdklasse en hier na 7 wedstrijden 15 punten wist te halen. Een prachtige uitdaging dus.

Helaas kon Siem vandaag niet meespelen, hij was de hele week ziek. Kay viel geblesseerd af in de warming up.

De warming up was scherp en beide teams stonden klaar voor de aftrap. Nog voor het eerste fluitsignaal van de scheidsrechter koos de begeleiding ervoor om de backs om te ruilen. De nummer 18 van de tegenstander was een aantal koppen groter de meeste van onze spelers en we dachten dat Eyup hier vooral fysiek de strijd mee aan moest gaan. Dit resulteerde in een aantal mooie duels en het was dan ook genieten van de zijkanten.

In de eerste 10 minuten waren wij het die de smaak te pakken hadden. Als een soort ‘’bloeddorstige monsters’’ stonden een aantal spelers klaar om de bal af te gaan pakken bij de opbouw van de tegenstander. Dit resulteerde in meerdere grote kansen waarbij voor Tahsin liet zien ontzettend scherp te zijn in het druk zetten. Helaas kregen we de bal er keer op keer niet in. Vanaf de bank hebben we zeker 4 opgelegde kansen geteld.

En zoals het dan altijd gaat is het na ongeveer 15 minuten in de tegenstoot raak. De nummer 18 (linksbuiten) van UNO ontvangt de bal en snelt langs onze verdediging op. Oog in oog met Gijs prikt hij de bal netjes in de verre hoek. Een goed doelpunt. Voor ons was dit nogmaals een wake up call om de nummer 18 uit te gaan schakelen. Tactisch veranderde we het een en ander en het mag gezegd worden dat zowel Jasper als Lovis dit geweldig uitvoerde. De gevaarlijke buitenspeler kwam vrijwel niet meer in het spel voor, als team schakelden we hem uit met een strijdende Eyup voorop.

10 minuten voor rust bleven de kansen zich opstapelen waarbij het Jonie was die meermaals langs zijn tegenstander snelde. Hij maakte een aantal keer niet de juiste keuze waardoor we niet konden scoren. Rond de 22e minuut valt de bal voor de voeten van Tahsin. Die gooit alle frustratie van de gemiste kansen van zich af en schiet de bal snoeihard in de bovenhoek, 1-1.

In de rust ontstond een mooi gesprek waarbij vooral tactische zaken besproken werden. Het waren Lovis (later Jasper) en Guus die een speciale taak kregen. In de tweede helft was het rommelig, beide teams kwamen nauwelijks aan het voetballen, de grote kansen waren voor ons. De nummer 18, die was niet meer zichtbaar en zat in de broekzak bij Eyup, Lovis, Jasper of Guus. En was hij er toch een keer langs, dan stonden daar nog Julian, Stijn of Mick. Een echte teamprestatie.

Voorin was de koek nog lang niet op, waarbij het opvalt dat Tahsin het drukzetten steeds langer volhoudt. Joes speelde een sterke tweede helft en combineerde vaak met de ook goed spelende Kays.

Rond de 46e minuut komt de bal naar meermaals rondspelen bij Joes, die twijfelt niet en schiet. Een verdediger probeert de bal nog weg te werken maar de bal valt over de doelman, een verdiende 1-2 voorsprong.

Na de 1-2 kwamen we eigenlijk niet meer in de problemen. Een geweldige voorzet van Jonie wordt nog op de volley genomen door Guus, hij mist net het doel maar de loopactie was erg goed.

Strijdend tot de laatste minuten voor de 3 punten, dat was het advies in de laatste 10 minuten. De vreugde was dan ook groot toen de goed fluitende scheidsrechter voor het laatst op zijn fluit blies.

Een tactische wedstrijd waarbij we in het eerste kwartier goed hebben gespeeld, vervolgens kwam er een ander onderdeel van voetbal om de hoek kijken. Strijd, nadenken en passie, geweldig om te zien.

Deze punten pakken ze ons niet meer af!! Volgende week spelen we in Terborg tegen Bon Boys. We trappen af om 10.30 uur. Komen jullie ons weer aanmoedigen? Tot dan!