Finaledag Coronacup JO8-JO9: het brengt het beste in ons naar boven!

12 december 2020 21:30

Vandaag was het dan eindelijk zo ver, de finale van de Coronacup!! Zes weken hebben we gevoetbald om vandaag de uiteindelijke winnaar te bepalen. De onderlinge ‘treiterijen’ waren dan ook al de hele week zichtbaar en de kids vertelden hoe ze het hen opponent lastig gingen maken.

Gespannen koppies en van spanning stuiterden kinderen kwamen vandaag extra vroeg sportpark de Munsterman oplopen, al voor 9 uur was iedereen gearriveerd en dat terwijl we nu net vandaag iets later wilden beginnen met de gezamenlijke warming-up. Onder leiding van Maikel en Ben werd namelijk de eerste spanning uit de koppies gehaald, want even dansen en springen op Links Rechts van de Snollebollekes en iedereen is de druk van de aanstaande wedstrijd kwijt!

Nog na dansend en zingend, komen we terug op de grote oefenhoek, want vandaag spelen we daar onze finalewedstrijden. Vandaag staan op het programma Feyenoord-PSV voor plek 3-4 en Ajax-AZ voor plek 1-2. Uit een duelletje ‘steen-papier-schaar’ wordt bepaald wie de aftrap mag nemen en dan kan het spel beginnen!

Op het finaleveld lijkt de spanning toch nog iets in de benen te zitten. De pot begint wat mat en de beide partijen lijken niet echt de durf te hebben om voluit te gaan, want je zou in de counter maar eens afgestraft worden… hoe anders is het in de wedstrijd tussen PSV en Feyenoord. Waar Nico (vandaag verantwoordelijk voor de tijd, om een debacle zoals 2 weken geleden te voorkomen) het liefst na een minuut of 2 spelen al wil fluiten, aangezien zijn PSV op een 1-0 voorsprong komt! Genieten van de voorsprong kan hij niet lang, want Feyenoord stroopt de mouwen op en schiet nog geen twee minuten later de gelijkmaker binnen. Dit spelbeeld veranderd amper deze eerste helft. Scoort PSV, dan stomen Dylan, Gijs en Timo op om de gelijkmaker te maken. Scoort Feyenoord, dan is het Noah die middels ballen van Job, Lieke of Melih PSV weer langszij schiet. Daarnaast laten Nora en Finn prachtige reddingen zien en zorgen Gijs en Ruben voor veel nuttig, storend werk.

Terug naar de finale! Er klinkt gejuich en het is het groene team, oftewel Ajax dat juichend wegrend. Kort daarna eenzelfde kunstje… iets wat nog maar weinig gebeurd is. AZ dat met twee doelpunten achterstand de rust in gaat. Team Ajax en coach Ben weten het daarom in de rust ook al zeker…. vandaag gaat het gebeuren!

Zoals gezegd, na precies 20 voetballen, fluit Nico af voor de rust en is het tijd om even wat te drinken, penalty’s te schieten bij elkaar, afpakkertje te spelen, op de rug van de leiding klimmen en de achtervolging inzetten op Kylian, Ben of Leonie. We hebben tussen het voetballen door evenveel lol als met het voetballen en dat siert deze groep kinderen nog maar eens! Lekker gek doen en daarna de focus weer op het voetbal.

Want ja de tweede helft… gaat AZ het nog goed maken en zal PSV vandaag dan toch echt die eerste overwinning binnenhalen?! PSV heeft het zwaar in de tweede helft. Feyenoord zoekt het fysieke randje op, omdat ze zien dat PSV daar niet zo van houdt. Stap voor stap worstelt Feyenoord zich naar voren en weten zo hier en daar, de nog altijd fantastisch keepende Nora, te passeren. Als er dan ook nog een bal snoeihard tegen haar arm komt, Noah te veel last van zijn heup krijgt en er eigenlijk gewisseld van keeper moet worden, besluiten we de strijd om plek 3 en 4 te staken. Een 5-7 voorsprong voor Feyenoord is 2 minuten voor tijd de stand, dus in goed overleg wordt dit als uitslag genoteerd. De finale kent de tweede helft wat meer actie en spanning! Na een eerste doelpunt van Rik, lijkt het ijs gebroken en komt de machine langzaam maar zeker aan het draaien. Een tweede doelpunt van Rik, snoeihard in de verre hoek, is onhoudbaar voor Bas. 2-2, nog 5 minuten op de klok. De spanning is voelbaar op heel het sportpark… wie gaat de onzichtbare cup met de grote oren winnen?! Net voor tijd is het Neva die als een haas voor de goal opduikt en met een prachtig schot Bas opnieuw weet te passeren, met daverend gejuich wordt ze onthaald door haar teamgenoten van AZ. Niet veel later klinkt het eindsignaal en kan het feestgedruis beginnen!

Eindstand Coronacup JO8-JO9

1. AZ
  2. AJAX
  3. FEYENOORD
  4. PSV

De penalty’s stellen deze morgen dan ook nog weinig voor. Juichen, feesten of juist huilen en balen.. we zien het allemaal. Gelukkig is na 10 minuten iedereen weer in de mood en maken we ons op voor de prijsuitreiking. Natuurlijk niet voordat we de boel opgeruimd hebben. Petjes opruimen, hesjes wegleggen, ballen in het net en de goals wegrijden, voor iedereen is er een klusje bij.

Verwend met een zak snoep en een medaille (voor de eeuwige herinnering aan deze bijzondere tijd), vertrekt een groep blije kinderen huiswaarts.

Jongens en meiden van de JO8 & JO9 wat hebben we genoten van de afgelopen 7 weken. Het was een prachtig toernooi met een spectaculaire finaledag, we hebben vele mooie goals gezien, er werd fantastisch samen gevoetbald en bovenal was het BERE-gezellig! Iedere week was het een feest op het veld en samen hebben we er veel bijgeleerd en lekker kunnen voetballen.

Komende weken zullen we in de zaal de Corona-cup nog eens in het klein overdoen. Eerst genieten van jullie welverdiende winterstop! En alvast fijne feestdagen voor jullie allemaal!

P1640951.JPG

P1640938.JPG